Varumärkesutveckling
En kommunikationsplattform för varumärkets hållbara mål
En kommunikationsplattform beskriver vilken nytta ditt varumärkes hållbara tjänster och produkter ger kunderna och är en förutsättning för enhetlig kommunikation och produktutveckling. Den hjälper dig också att undvika greenwashing.
1. Målsättningar för varumärket
Vad lovar vårt varumärke, vad är utmärkande och särskiljande? Vad ska karaktärisera de upplevelser vi vill ge våra kunder? På vilket sätt lever varumärket upp till våra viktigaste hållbarhetsmål?
2. Målgruppen
Vad vet vi om dem? Hur tänker man och hur beter man sig? Vilka värderingar är viktiga i valet av produkter och tjänster för våra kunder?
3. Stöd och motivation av medarbetare
Hur kan vi utbilda och inspirera våra medarbetare för att bli trovärdiga? Hur ska de representera varumärket och hur ska de tänka för att utveckla produkter och tjänster i linje med varumärket?
4. Hur platsen förstärker budskapet
Vilka situationer är centrala när vi möter kunderna? Vad kan vi tillföra som extra stimuli och inspiration på dessa platser?
5. Resultat av vår kommunikation
Vad vi vill att kunderna ska tänka och säga om oss? Hur vill vi att våra kunder ska känna sig som ett resultat av att ha använt våra tjänster och produkter och sett vår marknadskommunikation?