Varumärkestratten
Ett hållbart varumärkeslöfte behöver följas upp över tid. Vår modell Varumärkestratten™ är ett verktyg för att värdera hur starkt ditt varumärke är i varje steg av kundresan, från kännedom till köpbeslut.
Tratten består av fem nivåer: kännedom, kunskap, relevans, preferens och köp. Många varumärken stannar vid att mäta kännedom – men hög kännedom är ingen garanti för lojalitet. Ett tydligt exempel är Postkodlotteriet, ett varumärke med hög kännedom, men där få svenskar kan beskriva exakt hur det fungerar eller hur det skiljer sig från andra lotterier. Det är ett klassiskt "shallow brand" – stor räckvidd men svaga kundrelationer.
Genom att använda Varumärkestratten™ kan du identifiera var i kundens mentala resa du är stark eller tappar kraft. Har du låg relevans? Då är det dags att se över kopplingen till målgruppens värderingar. Låg preferens? Då behöver du förstärka upplevelsen av de fördelar ditt varumärke erbjuder. Med regelbunden brand tracking synliggörs trender över tid – du får underlag för bättre beslut och kan sätta in åtgärder innan kundernas attityder påverkar din försäljning.